Is de herkomst van uw koffie wel echt duurzaam?

Fairtrade koffie wilt al jaren terrein in de koffiewereld. Toch zijn er steeds meer voorstanders om koffie helemaal CO2-neutraal te maken. Veel mensen hechten waarde aan een beter milieu en willen actief een bijdrage leveren. Bij het produceren van koffie wordt nog steeds veel CO2 uitgestoten. De koffie wordt vanuit Afrika en Zuid-Amerika via allerlei tussenpunten uiteindelijk naar producenten in Europa getransporteerd. En daar komt vanzelfsprekend ook weer meer uitstoot bij kijken. Langzaamaan begint er een trend te ontstaan waarbij al deze CO2-uitstoot gecompenseerd wordt.

Het compenseren van CO2-uitstoot binnen de transportwereld is niet nieuw. Denk bijvoorbeeld aan grote vliegtuigmaatschappijen die al ruim 10 jaar aan CO2-compensaties doen. Passagiers kunnen hun vlucht compenseren door een kleine donatie te doen. Via deze donatie worden er in de wereld meer bomen geplant. Dat is goed voor het milieu, want dat betekent meer schone zuurstof. Dit concept lijkt ook bij transportbedrijven mogelijk.

Meer geld voor boeren

En het verbeteren van de duurzaamheid van de koffiewereld betekent ook dat er meer geld overblijft voor de boeren. Natuurlijk is het voor hen duurder om de koffie te produceren, want zij dienen een duurder proces samen te stellen. Maar de kosten van een CO2-neutraal kopje koffie ligt ook hoger. En deze marge komt uiteindelijk toch bij de boer terecht. Net als dat fairtrade-koffie altijd al als doel heeft gehad dat boeren eerlijker betaald worden, zal deze trend zich ook kunnen voortzetten binnen de wereld van CO2-neutrale koffie.

Het belonen van boeren voor het produceren van koffiebonen die CO2-neutraal zijn is dan de meest logische keuze. Zij zetten extra stappen om te zorgen dat de kwaliteit van de koffie hoger is. Denk aan het kopen van een heerlijk brood bij de bakker. De bakker is langer bezig om dit brood op deze manier te bereiden, gebruikt duurdere ingrediënten, en daardoor is de prijs voor dit brood ook hoger dan het standaard sneetje brood dat je bij de supermarkt kunt halen.

En meer impact vanuit ons

Het verbeteren van de koffiewereld maakt het voor consumenten en bedrijven mogelijk om duurzamer te leven. Vooral bedrijven lijken hier steeds meer behoefte aan te hebben. En dat is niet vreemd. Uiteindelijk is het belangrijk dat het imago van het bedrijf goed is. Daar komen klanten op af. Het verkopen van een koffie 2 go waarbij de CO2 ook nog gecompenseerd wordt is een uitstekende stap om klanten te laten bijdragen aan een beter milieu.

Grote bedrijven komen al op gang

Koffieproducenten zetten zich al steeds meer in om klimaatneutrale koffie te verkopen. Dat is nog niet bij de allergrootste merken geland, maar de middelgrote koffieproducenten zien hier al waarde in. Het is dan ook wachten tot het door alle bedrijven wordt overgenomen. Maar dit zal, net als bij fairtrade koffie, slechts een kwestie van tijd zijn.